Kamis, 04 Agustus 2022

Panduan Dasar Corel Draw X4

Dalam tutorial ini, kami akan meneroka ruang kerja atau skrin CorelDraw. Di sini saya menggunakan CorelDraw Graphic Suite X4 yang pada asasnya sama dengan CorelDraw pendahulu seperti X3, CorelDraw 10, 11 dan 12. Persamaan ini disebabkan oleh pengguna CorelDraw yang tidak mahu biasa dengan setiap perubahan versi. Untuk gambaran ringkas, mari kita mulakan dengan segala-galanya dalam Coreldraw.
Coreldraw bermula
1. Klik Start > Programs > Corel Graphic Suite X4 > Corel Draw.

Antara muka/skrin Coreldraw
Klik imej untuk membesarkannya

Dalam CorelDraw, semua alat reka bentuk tersedia dalam Kotak Alat (lihat antara muka pengguna dalam Rajah 6). Sesetengah alatan mempunyai butang timbul (anak panah kanan bawah) yang mengandungi alatan lain. Tetingkap pop timbul yang lengkap ditunjukkan di bawah:
penerangan
  1. Alat Pemilihan : Menggerakkan objek dan melakukan penyuntingan asas objek. cth skala, putar, condong, ubah saiz.
Alat acuan
  1. Alat Bentuk: Mengedit nod bentuk (bahagian garis objek).
  2. Alat jari :- melintasi bahan sehingga berubah bentuk.
  3. Alat Roughen : Memberi kesan kasar pada objek.
  4. Tukar alatan : Putar percuma, skala, zum, ubah saiz imej.
alat pemotong
  1. Alat Klip : Digunakan untuk mengalih keluar objek di luar pemilihan.
  2. Alat Pisau : Pisau yang boleh memotong sesuatu. Prinsip operasi adalah sama apabila menggunakan pisau biasa.
  3. Alat Pemadam : Memadam bahagian tertentu objek.
  4. Pembersih Kelas Maya : Padamkan kelas dengan berkesan.
Besarkan peranti
  1. Alat Zum: Besarkan atau kurangkan imej monitor ruang kerja .
  2. Alat Tangan : Alihkan ruang kerja ke lokasi tertentu.
alat lentur
  1. Alat Tangan Bebas : Buat objek garisan bebas tangan.
  2. Alat Bézier : Cipta ciri baris dengan menyatakan bilangan nod.
  3. Alat Media Artistik - Cipta objek langsung dengan pelbagai bentuk seni.
  4. Alat Pen : Buat objek sambungan langsung antara garis lurus dan garis melengkung.
  5. Alat Garis Lurus : Lukis garis lurus dan cipta objek yang bersambung secara langsung.
  6. Alat 3 Titik : Buat objek garisan dengan lengkung 3 titik.
  7. Alat Penyambung: Cipta objek talian penyambung interaktif.
  8. Alat Dimensi : Buat objek Garisan Dimensi pada objek yang anda buat.
Peranti pintar
  1. Isi Pintar : Lukis objek dan garisan pada masa yang sama mengikut tetapan.
  2. Cabutan Pintar : Lukis garisan seperti alat Freehand, tetapi dengan hasil yang lebih baik.
Objek segi empat tepat
  1. Rectangle Tool : Mencipta objek segi empat tepat atau segi empat sama.
  2. Alat Segiempat Tiga Titik : Mencipta objek segi empat tepat atau segi empat sama dengan pepenjuru yang ditentukan.
alat elips
  1. Ellipse Tool : Mencipta bulatan atau elips.
  2. 3 Point Ellipse Tool : Mencipta bulatan atau elips dengan cerun yang ditentukan.
penerangan

peralatan material
  1. Alat Poligon : Buat objek poligon.
  2. Alat Bintang : Cipta elemen bintang.
  3. Alat Bintang Kompleks : Buat objek bintang poligon.
  4. Kertas Graf : Buat sesuatu yang kelihatan seperti jadual.
  5. Alat Lingkaran : Buat objek lingkaran.
  6. Alat teks: Buat objek teks .
  7. Alat Jadual : Buat jadual.
Alat yang sempurna
  1. Alat Bentuk Asas : Cipta objek asas.
  2. Alat Bentuk Anak Panah : Buat objek anak panah.
  3. Alat Bentuk Carta Alir : Cipta objek carta alir.
  4. Alat Bentuk Sepanduk : Buat objek sepanduk.
  5. Alat Borang Penilaian : Cipta cabaran (unsur kandungan teks jenaka).
Peralatan paip
  1. Alat Penitis Mata : Swatch warna bahan.
  2. Alat PaintBucket : Memberi objek warna tersuai.
Alat interaktif
  1. Alat Peralihan: Mencipta kesan peralihan satu perkara kepada perkara lain.
  2. Path Tool : Memberi kesan permukaan pada objek.
  3. Peranti Herotan: Mengherotkan objek.
  4. Alat Bayang -bayang : Memberi kesan bayang-bayang pada objek.
  5. Alat cangkerang : Memberi kesan perubahan bentuk objek.
  6. Alat Extrude : Memberi objek kesan 3D.
  7. Alat Opacity : Memberi objek kesan warna yang telus.
Alat Fail Interaktif
  1. Alat Paint Baldi: Lukis sesuatu dengan cara yang berbeza .
  2. Alat Isi Mesh : Lukiskan kawasan di atas objek.
Alat kontur
  1. Dialog Warna Outline : Mengakses alat Outline Color.
  2. Tiada senarai: Alih keluar senarai.
  3. Garis rambut : Memberikan kontur yang sangat sedikit.
  4. ½ Mata Penerangan: ½ mata menunjukkan tahap perincian.
  5. Penerangan 1 Mata: Menentukan saiz terperinci 1 mata.
  6. Garis Besar 2 Mata : Menentukan saiz garis besar dalam 2 mata.
  7. Senarai 8 item: Saiz senarai 8 item .
  8. Garis besar 16 mata : Markah ialah 16 mata.
  9. Laluan 24 mata : Saiz garis besar ialah 24 mata.
  10. Tetingkap Pelarasan Warna: Memaparkan tetingkap Pelarasan Warna Terperinci.
  11. Dialog Warna Isian : Memaparkan dialog Warna Isian.
  12. Dialog Kecerunan : Membawa dialog Kecerunan.
  13. Dialog Corak Isi : Membawa dialog dengan corak.
  14. Dialog Isi Tekstur : Memaparkan dialog Isi Tekstur.
  15. Isi Dialog PostScript : Memaparkan dialog PostScript.
  16. Tiada Isian : Mengeluarkan warna isian.
  17. Dialog Tetapan Warna: Membuka tetingkap Tetapan Warna untuk warna isian .
Anak tetingkap hartanah
Panel Properties ialah alat untuk mengakses fungsi yang biasa digunakan apabila mana-mana alat lukisan dalam kotak alat aktif. Kandungan tetingkap Properties bertukar kepada alat yang sedang dalam Kotak Alat. Apabila menggunakan alat Kursor, tetapan halaman boleh dibuat daripada panel Properties. Salah satu sifat yang dipaparkan dalam panel Properties apabila alat Teks diaktifkan ialah:
Reka bentuk sebelum reka bentuk
Sebelum kita mula mereka bentuk, kita perlu menyusun halaman yang akan kita gunakan. Tetapan halaman termasuk jenis kertas, saiz kertas, orientasi kertas, bahagian yang digunakan dan pilihan lain. Klik pada menu Alat > Pilihan dan tetingkap berikut akan muncul

PERUBAHAN FISIKA

KATA PENGANTAR: Puji syukur kehadirat Tuhan Yang Maha Esa atas segala limpahan Rahmat, Ina, Taufiq dan Hinaya yang memungkinkan saya untu...