Jumat, 29 Juli 2022

Kedatangan Deutro Melayu (Melayu Muda) dan Proto Melayu (Melayu Tua)|Makalah Proto dan Deutro Melayu|Sejarah Lengkap

dokumen sejarah Indonesia
Dengan kedatangan Proto dan Deutero-Melayu


Mukadimah

            Puji dan syukur kami panjatkan ke hadrat Tuhan Yang Maha Esa, kerana dengan limpah kurnia dan kurnia-Nya kami, Kumpulan 6, dapat menyempurnakan dokumen mengenai kedatangan bangsa Proto-Malaysia dan Malaya Kedua . Kami faham bahawa kerana keterbatasan pengetahuan dan kebolehan kami, artikel ini tidak sempurna.
Oleh itu, sekiranya terdapat sebarang kesilapan atau kekurangan dalam kandungan artikel ini, kami memohon maaf dan meminta kritikan dan cadangan yang membina untuk memperbaiki artikel di masa hadapan. Dan kami berharap semua maklumat yang terkandung dalam akhbar kami akan berguna bukan sahaja untuk kami, tetapi juga untuk semua orang yang membacanya.



Muara Teve, ...... Oktober 2014


Penyusun



INDEKS

Mukadimah ................................................. .. .. .. .................. .......................... .. . . . . .................... . . . . . . . . . . . i
ISI KANDUNGAN .............................................. .. ............................................ ..... . .......... ................. .. .. .. ........... .... . ....... ........ ..... ii
Bab 1 Pengenalan .............................................. . ... .. ................................................. . .. ... ............ ...... .... .. .. .. ......... satu
1.A: Rujukan ............................................ . . .. ..... ..... .. . ................................................... . .............. .. ... .. sahaja
1.B: Pernyataan masalah .......................................... .. ... .. .......................................... . ... ... .. ............. .. ... ............................. . . ................................................ .. ..... 2
1.C: Tujuan tugasan ......................................... .... .. ..... ...................... .......... ....... ..... ...................................... ....... .... ...... .... . ........ ................................ .... ...... 3
Bab 2: PERBINCANGAN ....................................................... . .. . ................................................... . .............................. ................... .. .............. .. .......... ...................... .............................................. ....... . . ............ .... ...... ............... diraikan
2.A: Kedatangan bangsa Malaya dari proto dan deutero .................................. .. . . . ... ........ ...... untuk merayakan
2.A.1: Penduduk pertama kepulauan di Bumi ................................ .. . .... .. .......... ............................. , empat
2.A.2: Tangan dalam doa................................... ...... . ................. ........................ .......... . ................................... ............ .. . .. 5
2.A.3: Negeri kedua Malaysia ........................................ . ... ... ................................................ .. .... . ...... ........ . .............................................. 6
2.A.4: Corak migrasi dan taburan bangsa Melayu kuno (pra).
dan dermawan muda (second benefactors).................................. ..... . .. . . . . . ...................... 7
Bab 3: PENUTUP ............................................. . .... ................................................... .. .. ......... .......... .......................... .. .. ..... ................. ....................... .. . ... .... .......... .. ... ... ................... lapan
3.A: Kesimpulan ............................................ . . .......... ...... . ................................................... . .............. ........................ ......... ... ..................... ............................ . .. ..... ....................... ......... . .......... ...... ... 9
3.B: Cadangan ............................................ . . ............ ... . . . . . . . . . . . . . ................. .. .............................. . ............. ..... 9
Bibliografi ................................................. .. .............. .. ................ .. .. ............ .. .............. .. ... ............................. .................. . .. ... ...... ............................ sepuluh







SEKSYEN 1
INTRO

TAPI     Latar belakang

Ahli sejarah Belanda Van Heine Geldern menyatakan bahawa dari 2000 SM dan seterusnya. (Neolitik) hingga 500 Masihi. (Zaman Gangsa) Berlaku penghijrahan dari tanah besar Asia ke tanah besar Asia Selatan dan Indonesia.

Kawasan Asia Selatan yang digunakan sebagai habitat sangat luas: dari pulau Madagaskar (barat) ke Pulau Easter (timur), kemudian ke Taiwan (utara) dan New Zealand (selatan). Orang yang tinggal di kepulauan Asia Selatan dipanggil Austronesia . Bahasa Austronesia sendiri berasal daripada dua perkataan iaitu austro yang bermaksud selatan dan nesos yang bermaksud pulau.

Sebahagian lagi penduduk (kira-kira 1500 SM) berpindah dari Champa (Vietnam) ke Kampuchea (Kemboja), kemudian meneruskan perjalanan ke Semenanjung Tanah Melayu. Pendapat ini disahkan dengan penemuan paruh batu persegi. Batu-batu tersebut terdapat di Indonesia, Sumatera, Kalimantan, Jawa dan Sulawesi Selatan. Ini berikutan penemuan serupa di Asia. Batu juga terdapat di Asia, Myanmar, Vietnam, Kemboja, Malaysia dan selatan China (Greece).

Di sebalik penghijrahan orang sekitar 500 SM. (Zaman Gangsa) terdapat penghijrahan budaya orang, terutamanya berkaitan dengan alat kerja dan objek. Di antara alatan dan barang tersebut, terdapat gendang (nekara) dan kapak kasut, iaitu barang di sekeliling Dongsan, jadi kami panggil budaya Dongsan.

Budaya Dongsan ini telah dipelihara oleh masyarakat Austronesia yang tinggal di kepulauan selatan dari Madagascar hingga Australia. Nah , nenek moyang orang Indonesia sendiri berpindah ke sini dari wilayah Yunnan, dan kemudian menetap di perairan yang kaya di sungai Saluin dan Mekong. Keadaan demografi ini bermakna nenek moyang masyarakat Indonesia mampu mengusahakan tanah, berdagang dan belayar. Perjalanan nenek moyang ini diteruskan di perairan Nusantara, secara berkumpulan perahu, dan kemudian mereka menetap di pulau-pulau Nusantara.

B.       Tetapan tugas

satu.       Penjelasan tentang proses kedatangan orang Melayu Proto
2.       Menjelaskan proses kedatangan kedua bangsa Melayu




A.D.     Tujuan artikel
Tujuan artikel ini dibuat adalah untuk pelajar mengetahui asal usul masyarakat yang tinggal di Nusantara dan proses kedatangan mereka. Salah satu perkara yang akan kita bincangkan dalam artikel ini ialah proses kedatangan Melayu proto dan deutero.



BAB II
PERBINCANGAN

TAPI     Kedatangan kaum Proto dan Deutero-Melayu
satu.      Penduduk pertama Wilayah Nusantara

Sebelum Malaysia tiba di Nusantara, Nusantara sendiri telah didiami oleh masyarakat primitif . Mereka digelar sebagai manusia primitif kerana budaya masyarakat ketika itu masih sangat sederhana.
Apakah itu masyarakat primitif, iaitu:

satu.       Lelaki Pleistosen (Purba)

Kehidupan manusia Pleistosen (purba) masih sangat bergantung kepada keadaan semula jadi. Ini dilihat sebagai cara hidup, sentiasa bergerak. Teknologinya masih sangat mudah.

2.       Vedaid Suku

Kehidupan masih mudah untuk keluarga Vedoid. Mereka hidup dengan mengumpul makanan dari alam semula jadi. Keturunan suku ini wujud hari ini, dan kita boleh melihat mereka di suku Sakai , Siak dan Kubu antara sempadan Jambi dan Palembang.

3.       puak hitam

Suku ini tidak lagi di Indonesia, tetapi kita boleh menemuinya di suku Semang (Semenanjung Malaysia) dan Negrito (Filipina) . Mereka hidup terpisah dan jauh dari perkembangan dan kemajuan zaman.
Nota:
Bagaimanapun, menurut Kern, nenek moyang orang Indonesia berasal dari wilayah Champa iaitu Vietnam Utara (Tonkin), Kemboja dan Cochin (Indochina). Nak kata ada satu kaum yang tinggal di Indonesia sendiri sebelum tiba di kepulauan Indonesia.
Orang yang mula-mula tinggal di Indonesia adalah berkulit hitam dan kerinting (bangsa negrito), yang tinggal di timur Indonesia dan sebahagian Australia. Jadi, pada hakikatnya, kulit hitam adalah penduduk asli Indonesia.
2.      Bangsa Melayu Purba (proto-Balayan)
Orang Melayu kuno (proto-Melayu) ialah bangsa Austronesia yang mula-mula tiba di Nusantara sekitar 1500 SM. Kami memanggil budaya mereka sebagai budaya Batu Halus kerana alatannya diperbuat daripada batu yang digilap. Ini berbeza dengan masyarakat zaman dahulu, yang alatnya masih berupa batu kasar yang tidak digilap.
Kaum Proto-Melayu juga mempunyai tahap budaya yang lebih tinggi daripada Homo sapiens Indonesia. Budaya mereka adalah budaya batu baru (Neolitik) yang dibuat dengan baik. Produk budaya yang terkenal ialah aci persegi dan bujur.
Bangsa Melayu lama (proto-Melayu) berjaya berhijrah dan menetap di Nusantara melalui dua cara iaitu:
a)       jalan barat
Mereka melalui kawasan Yunnan (China Selatan), Selat Melaka (Malaysia), kemudian memasuki pulau Sumatera dan memasuki pulau Jawa.
Kapak persegi adalah alat untuk dibawa bersama mereka.

b)       Jalan Utara (Timur)
Mereka melalui Yunnan (China Selatan), Formosa (Taiwan), kemudian memasuki Filipina, kemudian menyeberangi pulau Sulawesi dan memasuki pulau Papua.
Alat yang biasa dibawa bersama mereka ialah kapak panjang .
Ciri-ciri orang Proto-Melayu ialah:
·          kulit gelap
·          rambut lurus
·          Badan kurus panjang
·          Purata mulut dan hidung
Budaya Proto-Melayu kelihatan seperti ini:
·          Termasuk Budaya Batu Muda (Neolitik)
·          Produk budaya masih diperbuat daripada batu dan dibuat dengan sangat baik.
·          kapak panjang
·          kapak persegi

Ia berasal daripada bangsa Melayu kuno, antaranya suku Batak, suku Dayak, suku Nias, suku Taraja, suku Kubu dan suku Sasak.

3.      Melayu Deutro

sekitar tahun 500 gelombang kedua nenek moyang kita mula menyusup masuk ke Indonesia. Suku Deutero-Melayu masuk ke Indonesia melalui satu laluan sahaja iaitu dari Jalur Barat (iaitu dari Malaya Sumatra).

Orang Melayu (Deutro Malay) ialah bangsa Austronesia yang tiba di Nusantara dari Yunnan sekitar 500 SM. Marka mengembara dari Yunani ke Teluk Tonkin (yang masih merupakan wilayah Yunani), kemudian ke Vietnam, kemudian mengembara ke Semenanjung Tanah Melayu, kemudian belayar ke pulau Sumatera, dan akhirnya tiba di pulau Jawa.

Menurut N. Daljoeni (1984), bangsa kedua Melayu atau Melayu muda ini berasal dari Dong Son di Vietnam Utara, sehingga kadangkala mereka dipanggil orang Dong Son.

Mereka lebih berbudaya daripada bangsa Proto-Melayu. Tamadun mereka mempunyai keupayaan untuk bekerja logam dengan sempurna. Produk budaya mereka diperbuat daripada logam. Pertama dalam gangsa, kemudian dalam besi. Produk terpenting budaya logam Indonesia ialah corong atau bilah, kapak, dan nekara.

Dari segi pertanian, mereka sudah sampai ke tahap mengairi tanah bercucuk tanam yang mereka cipta iaitu menebang hutan dahulu, mereka juga tahu menangkap ikan dan berenang di laut, maka laluan hijrah ke Nusantara pun ada kelebihannya. . laut

Mereka juga mengembangkan budaya megalitik, seperti pernak-pernik (tablet batu), menhir (monumen batu), sarkofagus (keranda), tangga dan makam batu.

Ini termasuk keturunan Melayu muda, termasuk Jawa, Melayu dan Bugis, Akenes, Makassar, Bali dan Minangkabau.





III. BAB
TUTUP
TAPI    penutupan
Bangsa Proto-Melayu adalah bangsa yang berasal dari gelombang pertama yang masuk ke wilayah Indonesia setelah suku primitif. Bangsa Proto-Melayu ialah bangsa Mongoloid yang berasal dari wilayah Yunani berhampiran lembah Sungai Yangtze di selatan China. Mereka ini mula memasuki Indonesia sekitar 1500-500 Ka.
Budaya proto-Malaysia merangkumi budaya Batu Muda (Neolitik), hasil budaya masih diperbuat daripada batu dan kraftangan sangat baik, kapak panjang dan kapak empat segi biasa digunakan.
Bangsa Malaya kedua memasuki wilayah Indonesia dalam gelombang sekitar 500 Ka. Mereka memasuki Semenanjung Tanah Melayu terus ke Sumatera dan merebak ke bahagian lain di Indonesia.
Budaya Melayu Muda (dikenali sebagai Budaya Dongsan) seperti Corong atau Kapak Kasut, Neckara dan Kapal Gangsa.
Bagaimanapun, teori perbezaan antara Proto-Malayan dan Deutero-Malayan tidak diterima sebagai benar dan tidak digunakan. Kerana ahli arkeologi telah membuat kesimpulan bahawa tiada bukti arkeologi yang signifikan menunjukkan perbezaan antara Proto-Malaya dan Melayu Menengah.

PERUBAHAN FISIKA

KATA PENGANTAR: Puji syukur kehadirat Tuhan Yang Maha Esa atas segala limpahan Rahmat, Ina, Taufiq dan Hinaya yang memungkinkan saya untu...