Psikologi perkembangan kanak-kanak dan remaja 
 pengenalan 
 Puji dan syukur kita panjatkan kehadirat Tuhan Yang Maha Esa yang telah mengasihani saya, memberikan saya kejayaan dan membimbing saya untuk menyelesaikan peperiksaan. dalam masa. 
 Kami telah menyusun ringkasan ini di bawah tajuk " Psikologi Perkembangan Kanak-kanak dan Remaja " untuk memenuhi tujuan kursus Psikologi Perkembangan Kanak-kanak dan Remaja. Kami sedar bahawa masih terdapat banyak kelemahan dalam pembinaan semakan ini dan banyak penambahbaikan diperlukan. Oleh itu, kami mengalu-alukan kritikan dan cadangan yang membina demi penambahbaikan ulasan ini. Saya berharap ulasan ini dapat membantu menambah pengetahuan dan pengalaman kepada pembaca supaya kami dapat menambah baik rupa dan kandungan ulasan ini untuk menjadi lebih baik pada masa hadapan. 
 Dalam semakan ini kami akui masih banyak kekurangan, kerana pengalaman yang kami ada sangat daif. Oleh itu, saya berharap agar pembaca dapat memberikan sumbangan yang membina kepada kesyumulan ulasan ini. 
 Pinrang, 17 Januari  2015 
 indeks 
 Pengenalan …………………………………………………………………………………………………………… ......... ....... ................................ ........... ...     The 
 kandungan ................................................ . ... ................ . ……………………………………………………………………………………………………………………… .. ....     The 
 Pengenalan kepada bab pertama ................................................. ...... ... ......................................... ..... ................. ..     1 
 a.    Definisi psikologi perkembangan .............................................. ... ... ............     1 
 B.     Beberapa teori pembangunan ………………………………………………………     1 
 ANTI-     Memahami perkembangan kanak-kanak ………………………………………………………     dua 
 Bab Dua: Konsep Dasar Pembangunan ......................................... . .. .     3 
 a.    Kepentingan dan ciri-ciri pembangunan ................................................. .. ... ... .... ....     3 
 B.     Prinsip pembangunan .............................................. .... ...... ....................     3 
 ANTI-     Peringkat-peringkat perkembangan …………………………………………………………………     4 
 Bab ketiga ialah faktor yang mempengaruhi 
 Perkembangan ................................................ . ............. . . ................................................     5 
 a.    warisan  (Pengganti / Pembawa) ………………………………………………………. .........     5 
 B.     Persekitaran pembangunan .............................................. .. .... ................ ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. ... . .. ...     5 
 ANTI-     Faktor keluarga yang mempengaruhi perkembangan 
 Kanak-kanak (remaja) ………………………………………………………………………………………………… .......... ...... ..........     5 
 Bab empat : Tugas pembangunan ......................................... ... . .     9 
 a.    Pemahaman dan sumber tugas pembangunan ...     9 
 B.     Tugas pembangunan pada setiap peringkat pembangunan     9 
 ANTI-     Peranan sekolah dalam pembangunan kerja rumah 
 Perkembangan murid ................................................. . ..... ................................................................................... ……………………………………………………………………………………………………………………… ..     sebelas 
 Bab lima Aspek pembangunan ............................................ . ........ ... ... ... ...     13 
 a.    Perkembangan fizikal ................................................ ..... .. ................................     13 
 B.     Perkembangan kecerdasan ... ... ... ... ... ... ...................     13 
 ANTI-     Perkembangan emosi ................................................ ..... ................................ ............. ......... ......................     enam belas 
 Dr.    Perkembangan bahasa ................................................ ... ...... .. ... ... ... ... ... ... ... .................. .     17 
 saya.     Pembangunan sosial ................................................ ...... .. .............................................. ......     18 
 F      Perkembangan akhlak ................................................. ..... ................................ ............. ......... ......................     dua puluh 
 cinta    Perkembangan kesedaran beragama ... ... ... ... ... ...     Dua puluh satu 
 Bab enam Ciri-ciri setiap peringkat perkembangan     23 
 a.    CIRI-CIRI  KEMAJUAN   pasti  fasa  kanak-kanak ................................     23 
 B.     Peringkat bayi ................................................ ................................. ................. ..... ..............................................     23 
 ANTI-     Remaja …………………………………………………………………     30 
 Bibliografi ................................................. . ............... ............... . ................................................     31 
 Bab 1 
 pembentangan  
 a.    Memahami psikologi perkembangan 
 psikologi perkembangan  "Cabang psikologi yang mengkaji perubahan tingkah laku dan kebolehan semasa proses perkembangan individu, dari konsep hingga kematian" (Ross Vasta et al., 1992). Penyelidikan untuk Pembangunan mempunyai dua objektif iaitu: 
 1.      Berikan maklumat tentang tingkah laku kanak-kanak dengan bertanya soalan seperti: Bilakah dia mula berjalan? 
 dua.      Mengenal pasti faktor dan proses penyebab yang membawa kepada perubahan tingkah laku daripada satu perkembangan kepada perkembangan yang lain. 
 B.     Beberapa teori pembangunan 
 1.      Pendekatan perkembangan kognitif 
 Perkembangan ini berdasarkan andaian atau kepercayaan bahawa keupayaan kognitif adalah asas dan membimbing tingkah laku kanak-kanak. Terdapat tiga model perkembangan kognitif: 
 a.       Model Piaget 
 Piaget berpendapat begitu  Pembangunan manusia boleh dihuraikan dalam konsep fungsi dan struktur. 
 B.      model pemprosesan maklumat 
 Pendekatan ini merumuskan kognisi manusia sebagai sistem tiga bahagian: 
 1.      untuk masuk 
 dua.      Rawat 
 3.      Menghasilkan 
 ANTI-       Model Kognisi Sosial 
 Kognisi sosial boleh ditafsirkan sebagai pengetahuan tentang persekitaran sosial dan hubungan interpersonal. 
 dua.      pendekatan atau persekitaran pembelajaran 
 a.       Tingkah laku gerak balas ialah gerak balas berdasarkan gerak balas yang dikawal oleh rangsangan. 
 B.      
