Rabu, 03 Agustus 2022

MAKALAH DAMPAK DAN PENGARUH GAME ONLINE TERHADAP PELAJAR


Kata pengantar

Puji dan syukur kami panjatkan kehadirat Tuhan Yang Maha Esa, karena dengan rahmat dan karunia-Nya makalah ini dapat diselesaikan dengan baik dan tepat waktu. Melalui misi ini, kami berharap dapat mengetahui lebih lanjut tentang kesan dan kesan permainan dalam talian terhadap pelajar.
Kita sedia maklum sebagai pelajar yang masih belajar, masih banyak kesilapan dalam penulisan artikel ini. Oleh itu, kami mengharapkan maklum balas dan cadangan yang positif untuk menulis artikel ilmiah yang lebih baik pada masa hadapan.

Semoga artikel ringkas ini dapat membantu generasi muda memahami bahawa kita juga perlu mengetahui asal usul dan evolusi nenek moyang kita di Indonesia.

                                                                                           

 penulis,















Bab I
pengenalan

tetapi    konteks
Permainan ialah sesuatu yang boleh dimainkan mengikut peraturan tertentu supaya seseorang menang dan seseorang kalah, biasanya dalam konteks yang tidak masuk akal atau untuk bersantai. Permainan dalam talian ialah permainan elektronik dan visual. Permainan dalam talian dimainkan menggunakan visual elektronik, yang biasanya memberi kesan pada mata, menyebabkan ketegangan mata dan biasanya sakit kepala.
Kemajuan teknologi berkembang pesat dalam dunia global ini, bukan sahaja di bandar-bandar besar tetapi juga di bandar-bandar kecil. Dalam 10 tahun kebelakangan ini, permainan elektronik, atau yang sering kita sebut sebagai permainan dalam talian, telah menjadi terkenal di mana-mana. Terdapat banyak pusat permainan. Pusat Permainan itu sendiri bukanlah sebuah kafe, ia mempunyai lebih ramai pelanggan tetap daripada sebuah kafe. Ini menjadikan Pusat Permainan hampir sentiasa sesak.
Permainan hari ini tidak seperti permainan dahulu, dahulu jika hanya dua orang sahaja yang boleh bermain permainan tersebut, kini dengan perkembangan teknologi terutama disebabkan oleh internet, lebih 100 orang boleh bermain permainan tersebut secara serentak. Walaupun permainan ini ditujukan untuk kanak-kanak, ramai orang dewasa sering memainkannya, malah ramai yang menguruskannya dan memperoleh wang daripada permainan tersebut.
Permainan dalam talian terutamanya mempunyai kesan yang besar terhadap perkembangan kanak-kanak dan semangat manusia. Permainan dalam talian digemari oleh pelajar sekolah rendah, menengah dan menengah. Pelajar yang sering bermain permainan dalam talian adalah penagih atau penagih. Kebergantungan kepada permainan dalam talian akan membawa akibat buruk, terutamanya di peringkat akademik dan sosial. Walaupun kita boleh berinteraksi dengan pemain lain dalam permainan dalam talian, permainan dalam talian sering membuat pemain lupa tentang kehidupan sosial mereka dalam kehidupan sebenar.
b     Merumus masalah
  1. Apakah kesan positif perjudian dalam talian?
  2. Apakah akibat negatif perjudian dalam talian?
  3. Bagaimana untuk mengatasi kesan negatif permainan dalam talian?
daripada    matlamat
  1. Ketahui tentang kesan positif permainan dalam talian terhadap pelajar.
  2. Ketahui tentang kesan negatif permainan dalam talian terhadap pelajar.
  3. Ketahui cara mengatasi kesan negatif permainan dalam talian

D    kemudahan
Faedah untuk pelajar:
  1. Ia membolehkan pelajar menjimatkan masa dengan bermain permainan dalam talian.
  2. Untuk pelajar memahami kesan negatif permainan dalam talian.
  3. Supaya pelajar dapat membahagikan masa antara belajar dan bermain permainan dalam talian tanpa memudaratkan kesihatan mereka.
E     kaedah
Semasa menulis artikel ini, selain daripada data yang ada, saya telah mengumpul maklumat dari internet dan juga melakukan temu bual dengan pemain dalam talian.
f     Persembahan yang sistematik
Ini terdiri daripada kerja bertulis III. Bab iaitu Bab I, Bab II dan Bab III iaitu:
Bab I Pengenalan
tetapi    Latar belakang
b     Merumus masalah
daripada     matlamat
D    kemudahan
E     kaedah
f      Persembahan yang sistematik



Ringkasan Bab II
tetapi    Asas teori
A      Sejarah dan perkembangan permainan dalam talian
b.      Definisi permainan dalam talian dan jenisnya
b     perbincangan
A       Kesan positif perjudian dalam talian
b.      Akibat negatif perjudian dalam talian
Dalam.       Kesan ketagihan perjudian dalam talian terhadap pelajar kolej
D      Bagaimana untuk mengatasi kesan negatif permainan dalam talian

PERUBAHAN FISIKA

KATA PENGANTAR: Puji syukur kehadirat Tuhan Yang Maha Esa atas segala limpahan Rahmat, Ina, Taufiq dan Hinaya yang memungkinkan saya untu...